Navigeren

×

Kopers willen nu weer 8 vinkjes in plaats van 5 of 6.

Kopers willen nu weer 8 vinkjes in plaats van 5 of 6 - Wim Graal - Graal Makelaardij

Woningmarkt hervindt haar evenwicht.

“De tijd van gratis geld is voorbij. Ik ben er niet rouwig om. Een absurde markt,” Wim Graal schudt even zijn hoofd. “Vooral voor kopers was het een frustrerende periode. En voor ons, als grootste makelaardij in het hogere segment, net zo goed. We zagen hoe mensen na de zoveelste keer mis te hebben gegrepen bij een inschrijving of biedingsronde, hun grenzen verlegden. Soms niet erg, want een ton méér kostte omgerekend niet heel veel extra. Maar je wilt niet dat je opdrachtgevers zich genoodzaakt zien om in te leveren op hun belangrijkste woonwensen. Dat ze dan toch maar genoegen nemen met een mindere locatie. Of minder vierkante meters.”

Aantal hypotheekaanvragen stijgt alweer

De omslag kwam vorig jaar heel abrupt. De stijgende rente, de oorlog in Oekraïne, de torenhoge energieprijzen en de inflatie maakten de markt onzeker. Wim: “Van de een op de andere dag zakte het aantal bezichtigingen van soms 50 naar 5. Of nog minder. Ook de overbiedingen namen af, in aantal en hoogte. Dat heeft zo’n 6 maanden geduurd. Nu zien we een zeker evenwicht ontstaan. Het aantal hypotheekaanvragen is dit eerste kwartaal alweer met 10% gestegen”. 

Nog steeds krappe markt

Maar na de jarenlange stijging, dalen nu de huizenprijzen. Dat is nieuw. Moeten we daar van schrikken? Wim: “Het klopt, de huizenprijzen daalden. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen. Bij ons nu met ca 8%. In Zweden ging het veel harder. Mensen zijn voorzichtiger. Wachten nu eerst de verkoop en opbrengst van hun huidige huis af en zetten pas dan zelf stappen. Daar hebben ze tot oplevering vaak 4 tot 6 maanden voor. Dat zijn dan heel gemotiveerde kopers. Dus nee, schrikken hoeft niet. We moeten reëel zijn, niet te hoog inzetten, want dat keert zich tegen je. Vergeet ook niet: de huizen zijn de afgelopen jaren zoveel gestegen, dat 8% minder doorgaans nog een mooie prijs betekent.”

Het principe van de 10 vinkjes

Iedereen zoekt een droomhuis, maar we zijn ook realistisch, is Wim’s jarenlange ervaring: “Iedere zoeker wil het liefst zijn/haar tien belangrijkste wensen afvinken.  Maar met 8 is iedereen meestal heel tevreden. En terecht.. De afgelopen jaren namen we noodgedwongen met 5 of 6 vinkjes al genoegen. Dat is geen leuke markt.”

Over welke vinkjes hebben we het? Wim lachend: “De eerste drie zijn voor vrijwel iedereen gelijk: 1. locatie, 2. locatie en 3 locatie. Daarna leggen mensen andere prioriteiten, kiest de een voor meer vierkante meters, vindt de ander meer kamers belangrijk en gaat de volgende voor een bepaalde architectuur”. En de vinkjes van Wim? “Wij zijn een watersport gezin. Ik droom van een mooi klassiek landhuis aan het water. Maar ik ben hier, vlak bij alles en iedereen die me lief is, heel gelukkig.”

En die ongeïsoleerde villa? Hoe moet dat?

Hoe verkoop je een 30-jaren pand met enkel glas, zonder dakisolatie en een oude CV ketel? Wim: “Duurzaam is een belangrijk vinkje geworden. Heb je een huis waarin alle stappen al gezet zijn, dan bevind je je in een goede markt. Is alles gedateerd, dan is het plaatje voor kopers vaak onoverzichtelijk. Je helpt dan door in kaart te brengen wat er moet gebeuren. Je kunt een offerte bij een aannemer aanvragen en die overleggen. Met die informatie krijgen belangstellenden overzicht en kunnen ze wellicht sneller een bod uitbrengen. 

En natuurlijk zetten wij ons hele expertise palet van de specialist in het hogere segment in. We kennen de markt, de mensen, hebben de ervaring, de relaties, de tools, investeren in de communicatie, zowel off- als online, en (met een brede grijns) hebben een paar competenties die we graag voor onszelf houden. Al die elementen en ons serviceniveau maakten en maken van ons de grootste in het segment.”

Vragen? Even overleggen?
Blijf altijd op de hoogte
Terug